Speerpunten | Acties | Realisatie | ||
---|---|---|---|---|
1 | In de dorpen voelt iedereen van jong tot | 1.1 | (Preventieve) algemene voorzieningen | De gemeente gaf de Stichting Sociale Dorpsteams de opdracht de welzijnsfunctie en het jeugd- en jongerenwerk uit te voeren. |
1.2 | Ontmoeting in de dorpen bevorderen. (pr. 6) | De gemeente gaf de sociaal makelaars van de Sociale Dorpsteams de opdracht om ontmoeting in dorpen te bevorderen. Daarnaast verleende de gemeente subsidies aan organisaties om ontmoeting te bevorderen. Daar waar activiteiten door Covid-19 niet door konden gaan, ontstonden alternatieven en nieuwe initiatieven. | ||
1.3 | Mantelzorgers ondersteunen. (pr. 6). | Mantelzorgers konden voor informatie, advies en ondersteuningsmogelijkheden terecht bij de Sociale Dorpsteams. | ||
1.4 | Vraag en aanbod vrijwilligers bij elkaar brengen | Vraag en aanbod van het vrijwilligerswerk werden op de vacaturebank bij elkaar gebracht. De afdeling Publiekscommunicatie zorgde voor het beheer van de vacaturebank. Er stonden gemiddeld zo’n 52 vacatures open. De sociaal makelaars boden ondersteuning bij bewonersinitiatieven en adviseerden bewoners en organisaties. | ||
1.5 | Zorgen dat alle inwoners onbeperkt mee kunnen | Door COVID-19 zijn geen nieuwe initiatieven ontstaan. Dat betekent niet dat er geen aandacht voor is. De gemeente staat voortdurend in contact met inwoners en organisaties over zaken als fysieke toegankelijkheid en neemt deel aan digitale bijeenkomsten betreffende inclusief beleid. | ||
1.6 | Voldoende woningen bieden voor mensen met | In de prestatieafspraken met de woningcorporaties werden afspraken vastgelegd over de benodigde (sociale) huurwoningen voor Wonen & Zorg en het huisvesten van kwetsbare mensen (beschermd wonen) ten gevolge van de ambulantisering en extramuralisering. Vanuit het programmaplan Wonen en Zorg realiseerde de gemeente een nieuwe werkwijze, waarbij bij elk principeverzoek voor woningbouw een advies gegeven wordt om ook woningen voor speciale kwetsbare groepen te stimuleren en te realiseren. | ||
1.7 | Voldoende arbeidsplaatsen bevorderen voor | In 2020 richtte de RDWI zich op het verder naar beneden brengen van het klantenbestand. Ondanks Covid-19 is de dienstverlening zo veel mogelijk doorgegaan (al dan niet in digitale vorm). Een grote groep klanten is geactiveerd. Het resterend bestand zijn inwoners met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt. De inzet op het klantenbestand werd nader uitgewerkt in strategische kaders. | ||
2 | De gemeente voert de regie op passende | 2.1 | Informatie bieden aan inwoners met vragen | De gemeente gaf de Stichting Sociale Dorpsteams de opdracht inwoners informatie te bieden. Als gevolg van Covid-19 is een groot beroep gedaan op deze functie van de sociale dorpsteams. |
2.2 | Tijdig signaleren van vraag naar ondersteuning, | De gemeente continueerde de afspraken met huisartsen en leverde praktijkondersteuners Jeugd GGZ. De gemeente evalueerde de inzet van schoolconsulenten en maakte nieuwe afspraken over de inzet hiervan. | ||
2.3 | Ondersteuning bieden aan gezinnen om te | De gemeente gaf de Sociale Dorpsteams de opdracht ondersteuning te bieden aan gezinnen met vragen rond opvoeding en opgroeien. Zij hebben daarin de opdracht om waar mogelijk lichte (informele) zorg te organiseren en waar nodig snel aanvullende zorg in te schakelen. De gemeente zette daarbij ook in op de samenwerking met huisartsen met een praktijkondersteuner Jeugd-GGZ (POH-Jeugd) vanuit de Stichting Sociale Dorpsteams. De sociale dorpsteams voerde de opdracht Basishulp uit, om laagdrempelige ondersteuning te bieden aan gezinnen met vragen rond opvoeding en opgroeien. | ||
2.4 | Waar nodig gezinnen ondersteunen bij het | Om de veiligheid binnen de gezinnen te bevorderen werkten de sociale dorpsteams ook in 2020 samen met de SAVE teams van Samen Veilig Midden Nederland (de jeugdbescherming). De pilot ‘SAVE op locatie’ werd uitgevoerd, waarbij een medewerker van SAVE fysiek aanwezig was bij het sociale dorpsteams, om zo tot betere en vooral snellere samenwerking te komen om erger te voorkomen. De pilot was een succes en wordt structureel ingebed in de werkafspraken tussen SAVE en de lokale teams in de regio. | ||
3 | De gemeente voorziet waar nodig in | 3.1 | Bieden van kwalitatief goede | De gemeente organiseerde de toegang tot de kwalitatief goede maatwerkondersteuning via de Stichting Sociale Dorpsteams. |
3.2 | Beschermd wonen en maatschappelijke opvang | De centrumgemeente Utrecht voerde voor onze gemeente Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang uit. | ||
3.3 | Werkzoekenden begeleiden naar betaald en | Vanuit de Regionale Dienst Werk en Inkomen (RWDI) richtte het Team activering zich op het laten participeren van klanten met een afstand tot de arbeidsmarkt. Aanvullend hierop werd een aantal klanten intensief begeleid naar participatie of werk in het project De Verleiding. Eind 2020 werd bekend dat 70% van de begeleide inwoners structureel is gaan participeren aan de samenleving. | ||
3.4 | Inkomensondersteuning bieden. | De Regionale Dienst Werk en Inkomen (RWDI) voerde de inkomensondersteuning en de inkomens ondersteunende regelingen uit. Onderdeel hiervan zijn de participatieregeling en de collectieve aanvullende zorgverzekering. De regeling (extra) hoge zorgkosten en ruggensteun worden door de Sociale Dorpsteams uitgevoerd. | ||
3.5 | Ondersteuning bij schulden bieden . | Intensieve schuldhulpverlening is belegd bij de RDWI. Daarnaast organiseerde de Stichting Sociale Dorpsteams 'Grip op Geldzaken' in diverse dorpen. Dit is een laagdrempelig inlooppunt voor inwoners met geldproblemen. Wekelijks maakten tientallen inwoners hiervan gebruik. Vanuit dit initiatief startte de gemeente samen met ketenpartners een pilot vroegsignalering. De gemeente subsidieerde (vrijwilligers)organisatie, waaronder Sociaal Raadslieden, Humanitas en Schuldhulpmaatje om inwoners bij de thuisadministratie en/of schulden te ondersteunen. |
Verbonden partijen in dit programma
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
BIGA Groep BV