Inleiding
Onze gemeente heeft een oppervlakte van 13.140 hectare, waarvan 12.949 hectare land en 191 hectare oppervlakte binnenwater. Het grootste deel van de gemeente is particulier grondbezit. Een klein gedeelte is in eigendom en/of beheer bij de gemeente. Het grootste deel hiervan is openbare ruimte. Dit onderdeel gaat met name in op de onderhoudstoestand van deze openbare ruimte en de kosten van wegen, riolering , openbaar groen en dergelijke. Onderhoud van deze zogeheten kapitaalgoederen beslaat een substantieel deel van de begroting. Een goed overzicht is daarom van belang voor een juist inzicht in de financiële positie. Het beheer van de openbare ruimte van onze gemeente is ondergebracht in de volgende categorieën van kapitaalgoederen: - wegen - civieltechnische kunstwerken - openbare verlichting - openbaar groen - speelvoorzieningen - riolering en water - gebouwen, waaronder schoolgebouwen - buitensportcomplexen - begraafplaatsen - kunstwerken (cultuur) Aan al deze goederen wordt jaarlijks onderhoud verricht. Als openbare ruimte vervangen moet worden, worden er middelen opgenomen in het Meerjareninvesteringsplan .De afgelopen jaren heeft de gemeente een sober basisniveau gehanteerd qua onderhoud en zich voornamelijk gericht op het voorkomen van onveilige situaties en schades. Om te zorgen dat onze kapitaalgoederen hun waarde niet verliezen is de komende jaren meer nodig De gemeente heeft nieuwe beheerplannen opgesteld waar dit in wordt gewaarborgd. Daarin is ook gekeken naar nieuwe technieken en vooral ook naar het integraal en zo duurzaam mogelijk uitvoeren van werken.
In 2020 zijn de nieuwe Beheerplannen Utrechtse Heuvelrug vastgesteld. Aanvullend is onlangs het Afwegingskader wegbeheer en de herallocatie van de bijbehorende budgetten vastgesteld. In de beheerplannen zijn extra middelen aangevraagd voor de producten wegen, verkeersinstallaties, civiele kunstwerken en openbaar groen. Dit betreft zowel exploitatiebudgetten voor regulier onderhoud en vervangingsinvesteringen. Deze extra middelen zijn vanaf 2021 in de begroting opgenomen.
Kerngegevens gemeente Utrechtse Heuvelrug
Omschrijving | Aantal |
---|---|
Wegen (inclusief trottoirs en fietspaden) in m2 | 2.516.100 |
Civieltechnische kunstwerken | 131 |
Lichtmasten | 8.300 |
Verkeersregelinstallaties (verkeerslichten) | 8 |
Verkeersborden | 4.040 |
Straatnaamborden | 1.920 |
Riolering in km | 422 |
Bergbezinkvoorzieningen | 9 |
Rioolpompen en -gemalen | 717 |
Wateroppervlak in bebouwd gebied in m2 | 58.000 |
Buitensportcomplexen | 10 |
Bos- en natuurterrein in ha | 248 |
Openbaar groen in ha | 220 |
Bomen (exclusief bossen en bosstroken) | 47.500 |
Speeltoestellen | 292 |
Speelplaatsen | 90 |
Begraafplaatsen | 9 |
Culturele kunstwerken | 38 |
Scholen | 34 |
Overige gebouwen | 75 |
Het Kwaliteitsplan Beheer Openbare Ruimte uit 2009 legt in principe de basis voor de ontwikkeling van kwaliteit gestuurd beheer. We leggen de uitgangspunten voor de kwaliteit vast in de beheersystemen en beschrijven het onderhoud zoveel mogelijk in beeldbestekken. In de afgelopen jaren hebben we gezien dat er veel bezuinigingen en areaaluitbreidingen zijn geweest zonder dat daarop de kwalitatieve ambities zijn bijgesteld. Om de discrepantie tussen middelen en ambities goed in beeld te brengen zijn recent beheerplannen opgesteld, en is per werksoort in beeld gebracht welke (aanvullende) middelen nodig zijn om het minimale onderhoudsniveau te kunnen waarborgen. Bij de begroting 2021-2024 is bepaald om voor onderhoud in vier jaar naar toe te groeien naar het gewenste niveau, en het jaarlijkse investeringsbudget in één keer op het vereiste niveau te brengen. De kapitaallasten voor deze investeringen waren berekend door uit te gaan van de door de raad vastgestelde afschrijvingstermijnen. Voor bijvoorbeeld wegen is dit 50 jaar. Dit zou betekenen dat het gehele wegennet eens in de 50 jaar volledig moet worden vervangen. Op basis van de ervaringen van de afgelopen decennia is het beeld dat dit niet aan de orde is en dat de levensduur (veel) langer is. Als uitgangspunt voor de jaarlijks benodigde investeringsbedragen is in de nieuwe beheerstrategie en plannen daarom ook een langere levensduur gehanteerd. Dit heeft geleid tot een berekend investeringsbedrag, waarvan de inschatting is dat dit bedrag voldoende is in relatie tot de huidige onderhoudsstaat van het wegennet inclusief de vastgestelde achterstanden in onderhoud (€ 4 mln.). Op dit moment kan echter nog niet precies worden onderbouwd wat de levensduur van de verschillende wegen is. Om deze reden is nog niet aan de raad voorgesteld om de nieuwe afschrijvingstermijnen vast te stellen. Daarvoor zijn studies nodig naar de ondergrond en wegenbelasting, en zal systematisch in beeld moeten worden gebracht hoe de onderhoudsstaat zich naar verwachting gaat ontwikkelen en hoe de onderhoudscyclus van deze wegen eruit moet zien. Dat is een tijdsintensief en kostbaar project dat in 2022 wordt afgerond In 2023 zal dan op een onderbouwde wijze duidelijk zijn wat de benodigde investeringsbedragen zijn voor de nieuwe beheersstrategie. Dit kan leiden tot het inzicht dat de investeringsbudgetten en afschrijvingstermijnen moeten worden aangepast. Voor de onderwerpen waar dit wettelijk verplicht is, is bij de beheerplannen gekozen voor het C niveau. Dat wil zeggen voor het niveau waarop er net geen kapitaalsvernietiging plaatsvindt. Voor die onderwerpen waarvoor dit niet wettelijk verplicht is, is gekozen voor een `fictief` C- niveau. In het bijzonder geldt dit voor het schoonhouden van de buitenruimte, voor het meubilair, voor het bos en voor speelvoorzieningen. De middelen die nu in de begroting zijn opgenomen (waarbij het extra onderhoudsbudget van 2021 t/m 2024 gaandeweg groeit naar het vereiste niveau) zijn juist voldoende om de onderstaande minimale, en wettelijk verplicht niveaus te behalen. Ten opzichte van de voorgaande jaren worden er dus meer middelen beschikbaar gesteld maar is het kwaliteitsniveau nu reëel (en naar beneden toe bijgesteld) gedefinieerd.
Kwaliteitsprofielen, bijgesteld na de discussie n.a.v. de beheerplannen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Gebied | A+ | A | B | C | D | Ambitieprofiel |
Centra | x | Sober | ||||
Parels | x | Sober | ||||
Woonwijken | x | Sober | ||||
Bedrijventerreinen | x | Sober | ||||
Hoofdinfrastructuur | x | Sober | ||||
Parken | x | Sober | ||||
Landelijk gebied | x | Sober | ||||
Begraafplaatsen | x | x | Extra/Normaal | |||
Sportterreinen | x | Sober | ||||
Bossen en natuurterreinen | x | Sober |
De kwaliteitsniveaus zijn gebaseerd op het landelijke systeem van de CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Wegenbouw). In 2020 zijn nieuwe beheerplannen met de daarvoor benodigde middelen goedgekeurd door de Raad. Deze plannen gelden vanaf 2021. In bovenstaande tabel zijn de onderhoudsniveau's opgenomen die nu van toepassing zijn. Er zijn vijf niveaus:
- Niveau A+: Nieuwe aanleg. Dit niveau wordt praktisch niet gebruikt voor het bepalen van onderhoudskwaliteit.
- Niveau A: Hoogwaardig. Meer dan de functie vereist. De openbare ruimte ligt er goed bij.
- Niveau B: Functioneel, sober en doelmatig. De openbare ruimte ziet er redelijk uit, maar er is regelmatig wat op aan te merken.
- Niveau C: Onrustig beeld met enig discomfort of hinder. Schade en vervuiling zijn zichtbaar aanwezig. Over het algemeen functioneert de ruimte nog wel. Er treden echter incidenteel onveilige situaties op.
- Niveau D: een slecht beeld met vervuiling. Er is sprake van kapitaalvernietiging en onveilige situaties. Er zijn veel claims die vaak worden toegewezen.
Wegen
Het beleidskader
De gemeente volgt de lijn die is vastgelegd in de Programmabegroting 2021-2024. Daarnaast worden ook het beheerplan Wegen en het geactualiseerde GVVP 2017 als basis genomen.
Consequenties van het beleidskader
In februari 2017 is het geactualiseerde GVVP vastgesteld. Dit plan richt zich op een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer. Uitgangspunt is dat we in de wegenstructuur onderscheid maken tussen de hoofdstructuur en woonstraten en dat we openbaar vervoer en fietsverkeer stimuleren. In het beheerplan is gekeken hoe de gemeente de wegen met beperkte middelen in een veranderende samenleving zo goed mogelijk kan beheren en onderhouden.
Aangezien de meeste wegen in de jaren zeventig en tachtig zijn aangelegd en ongeveer vijftig jaar meegaan, staan we op korte termijn voor een grote vervangingsopgave. Door inspecties wordt de conditie van het wegdek in de gaten gehouden en kan het optimale moment voor vervanging worden bepaald. Participatie van de inwoners, integraal werken en kijken naar innovatieve en duurzame mogelijkheden staan centraal. Bij de voorbereiding aan werk aan de wegen wordt gekeken hoe opvangen van regenwater en verkeerskundige herinrichtingen kunnen worden meegenomen in de vervanging van een wegdek.
Realisatie
Naast reguliere werkzaamheden is in 2020 het project Koenestraat afgerond. Dit was een integrale herinrichting van de weg waar zowel verhogen van de veiligheid, verminderen van wateroverlast en vernieuwing van het wegdek zijn gerealiseerd. Ook opwaarderen van het fietspad Traaij is uitgevoerd. . Daarnaast lopen nog een aantal grote rioolvervangingsprojecten, bijvoorbeeld Dennenhorst en het project Wateroverlast Amerongen, werken waar ook de weg volledig wordt vervangen.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan wegen waren in 2020 afgerond 4,2 miljoen euro, bestaand uit 1,0 miljoen euro aan apparaatskosten, 1,1 miljoen euro aan kapitaallasten en 1,6 voor regulier onderhoud. Het investeringsbedrag voor 2020 is 4 miljoen euro. Hiervan is een bedrag van 716.000 euro gereserveerd voor deelprojecten van het GVVP. Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves.
Civieltechnische kunstwerken
Het beleidskader
Voor dit onderdeel is geen beleid opgesteld. De gemeente volgt de lijn die is vastgelegd in de Programmabegroting 2021-2024. Verder is het beheer van deze kunstwerken opgenomen in het Beheerplan.
Consequenties van het beleidskader
De civieltechnische kunstwerken in de gemeente dienen een tweetal doelen. Enkele voorzieningen, bijvoorbeeld vlonders en steigers, dienen vooral een recreatief doel. Andere voorzieningen dienen een technisch doel. Dat beschoeiingen in goede conditie blijven, is van belang om ook schade aan nabijgelegen wegverharding te voorkomen. Ook hier is veiligheid de basis van het opstellen van onderhoud- en vervangingsplannen. Ook hier was sprake van een achterstand met onderhoud en vervanging vanwege bezuinigingen. De gemeente heeft in het beheerplan opgenomen ook voor deze producten in 2021 een inhaalslag te maken op het gebied van onderhoud en vervanging.
Realisatie
Op basis van inspecties is in 2020 gestart met opstellen van een plan voor onderhoud en vervanging van onze civiele kunstwerken. Dit gebeurt op basis van prioriteit, wat wordt vastgesteld op algemene staat van het object, frequentie van gebruik en veiligheid.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan civieltechnische kunstwerken waren in 2020 afgerond 35.000 euro voor regulier onderhoud. Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves.
Openbare verlichting
Het beleidskader
De Nota Openbare Verlichting,
Consequenties van het beleidskader
Beleid en Uitvoering is door de Raad vastgesteld op 12 mei 2016. Ons areaal is sterk verouderd. De gemeente stelt veiligheid en effectiviteit als uitgangspunten. Binnen de bebouwde kom zijn hoofdwegen en hoofdfietspaden verlicht. In het buitengebied zijn zeer gevaarlijke gebieden verlicht en van oudsher een aantal buitenwegen. Bij het opstellen van de nota nam duurzaamheid een centrale rol in. Er is onderzoek gedaan naar soort verlichting, sterkte van verlichting en hoeveelheid lichtmasten die daarvoor nodig zijn. In deze nota is nieuw beleid opgesteld over lichtniveaus en is een uitvoeringsparagraaf opgenomen voor de vervanging van alle lichtmasten. Dit is onder andere gericht op de lichtpunten met circa 2.000 te verminderen en het areaal te vernieuwen.
Vervangen van het gehele areaal vraagt om een degelijke voorbereiding. Er zijn pilots uitgevoerd wat betreft lichtintensiteit en hoeveelheid lichtmasten. Duurzaamheid wat betreft materialen was ook van belang. Verder heeft de lichtintensiteit in onze groene gemeente ook een effect op de fauna. De uitvoering van een project op grote schaal, vervangen van het gehele areaal, is een flinke investering . Dit wordt nu zo op de markt gezet dat dit gerealiseerd kan worden met de middelen die al zijn opgenomen in de meerjarenbegroting.
Realisatie
In 2020 zijn voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd voor de aanbesteding van de vernieuwing van de openbare verlichting. Als dit heeft plaatsgevonden kan worden gestart met vernieuwen van de lichtmasten. Dit zal waarschijnlijk per kern worden gerealiseerd. Zolang lichtmasten nog niet zijn vervangen wordt op basis van meldingen en inspecties onderhoud uitgevoerd.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan openbare verlichting waren in 2020 afgerond 528.000 euro voor regulier onderhoud. Er was geen investeringsbedrag in 2020. Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves.
Openbaar groen
Het beleidskader
Het openbare groen bestaat uit vier onderdelen: bomen, bos- en natuurterreinen, plantsoenen en oever- en watervegetaties. Het oude beheerplan voor gemeentelijke bomen heeft het college in 2016 vastgesteld. Het oude beheerplan voor bos- en natuurterreinen is in 2016 opgesteld. In 2020 zijn de nieuwe beheerplannen door de Raad goedgekeurd. Hier is voor openbaar groen voor de komende 4 jaar extra geld beschikbaar gesteld voor een inhaalslag van zowel onderhoud als vervanging. Op sectoraal niveau is er ook een bomenvervangingsplan gemaakt. In de beheerplannen staat juist een integrale uitvoering centraal. Onze gemeente heeft een grote hoeveelheid openbaar groen. Dit kan op verschillende manieren worden ingezet voor duurzaam opvangen van regenwater. Voorbeelden zijn wadi's, infiltratieputten en natuurlijk afvoeren via sloten naar de Uiterwaarden. Er is beleid opgesteld om openbaar groen dat illegaal in gebruik is genomen terug te vorderen en te legaliseren. We stimuleren bewoners de inrichting en het onderhoudsniveau te verhogen. De gemeente heeft al vele jaren een participatie plan waarin inwoners samen met de gemeente afspraken kunnen maken om onderhoud van openbaar groen uit te voeren.
Consequenties van het beleidskader
Pleksgewijs vormen wij openbaar groen om naar natuurlijker groen dat minder onderhoud nodig heeft. Dit komt de biodiversiteit ten goede. Wij betrekken bewoners zo veel mogelijk bij het onderhoud. De nieuwe beheerplannen vragen om nog meer integraal aanpakken van onderhoud van riolering, wegen en openbaar groen. Dit zal de komende jaren van start gaan en vorm krijgen. Evaluatie van de uitgevoerde projecten geeft informatie over de effectiviteit van de maatregelen die in een bepaald gebied zijn genomen. Op basis van deze informatie zal in de volgende projecten worden bijgestuurd zodat de beschikbare middelen zo goed mogelijk kunnen worden ingezet.
Realisatie
In 2020 zijn voorbereidingen gemaakt voor de uitvoering van de nieuwe integrale beheerplannen. Tegelijk is er een inhaalslag gemaakt op het onderhoud van openbaar groen en vervangen van bomen, in lijn met het bomen vervangingsplan.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan openbaar groen waren in 2020 afgerond 4,2 miljoen euro, bestaand uit 1,0 miljoen euro aan apparaatskosten, 1,1 miljoen euro aan kapitaallasten en 1,6 voor regulier onderhoud. Structureel is in de begroting een bedrag van 50.000 euro voor investeringen aan openbaar groen. Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves.
Speelvoorzieningen
Het beleidskader
Het oorsponkelijke Speelruimteplan is vastgesteld in 2009. In 2020 is door de raad een nieuw speelplekken plan vastgesteld.
Consequenties van het beleidskader
Het Speelruimteplan heeft tot doel het buiten spelen van kinderen en jongeren te faciliteren en te stimuleren. Uitgangspunt is dat in het bijzonder buiten spelen in een natuurlijke omgeving wordt bevorderd en dat het aanbod van speelvoorzieningen wordt geharmoniseerd. Participatie is voor dit onderwerp van groot belang. Na vaststelling van het Speelruimteplan is in het kader van bezuinigingen het aantal speeltuinen en dus ook speeltoestellen verminderd. Met het oog op duurzaam herinrichten is extra aandacht besteed aan omvormen. Bijvoorbeeld speeltoestellen en ondergronden vervangen met natuurlijke objecten of objecten die veel minder onderhoud nodig hebben. Hier staat veiligheid wel als eerste prioriteit. Deze teruggang in voorzieningen is in 2020 in het aangepaste beleid bestuurlijk door de raad bekrachtigd.
Realisatie
Eén keer per jaar worden alle speeltoestellen technisch geïnspecteerd. Daarnaast vinden twee keer per jaar visuele controles plaats. Hiermee voldoen wij aan onze wettelijke zorgplicht. De gemeente blijft kijken naar omvormen van speelplaatsen zodat met het beschikbare budget zoveel mogelijk speelmogelijkheden worden gecreëerd in onze openbare ruimte.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan speelvoorzieningen waren in 2020 afgerond 102.000 euro, bestaand uit 58.000 euro aan apparaatskosten en 44.000 euro voor regulier onderhoud. Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves.
Riolering en water
Het beleidskader
Het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) is vastgesteld in mei 2017. Hierin is de gemeente gestart met het zogenaamde risicogestuurd rioolbeheer. Uitgangspunt was de staat van het riool op basis van inspecties. Werken werden opgenomen als grote projecten waar het riool werd vervangen en tegelijkertijd de weg en vaak ook de herinrichting van de weg. Participatie van inwoners speelde een grote rol tijdens de voorbereiding. In het teken van duurzaamheid werd bij de meeste projecten gelijk een gescheiden riolering aangelegd zodat regenwater apart werd afgevoerd en uiteindelijk terug vloeide naar de natuur. Deze projecten hadden een lange looptijd. Zoals bij het product wegen al is vermeld, geldt ook voor riolering dat in de jaren zeventig en tachtig het meeste is aangelegd. Dus ook hier staat de gemeente op korte termijn voor een grote vervangingsopgave. Ook speelt klimaatadaptatie een steeds grotere rol in onderhoud van de openbare ruimte. Daarom is in 2020 actualisatie van het rioolprogramma vastgesteld door de Raad. Hierin is gekeken naar nieuwe technieken en is het plan opgenomen op grote schaal te gaan relinen. Als uit inspecties blijkt dat het efficiënter is om een deel van het riool te vervangen wordt deze methode toegepast. Onze gemeente heeft ook nog een wateropgave vanuit het Waterschap en eigen ambities wat betreft duurzaamheid en gescheiden opvangen van regenwater. Ook daar zijn middelen voor beschikbaar gesteld.
Consequenties van het beleidskader
Het in het GRP beschreven beleid heeft tot doel om huishoudelijk afvalwater en regenwater op veilige en efficiënte wijze af te voeren. De uitgangspunten zijn dat we regenwater - dat relatief schoon is - zoveel mogelijk buiten het riool houden en dat we riolen die niet meer goed functioneren planmatig vervangen. De herinrichting van wegen en openbaar groen wordt zoveel mogelijk gelijktijdig met het riool ter hand genomen. Dit beperkt de kosten en vermindert overlast voor bewoners. Met het nieuwe plan om op grote schaal te gaan relinen wordt de overlast tijdens de uitvoering voor inwoners aanzienlijk verminderd.
Realisatie
In 2020 is de gemeente gestart met het uitvoeren van het herziene programma rioleringen. Dit is een volledig nieuwe vorm van riool onderhoud. Tijdens de voorbereiding moet goed in kaart worden gebracht waar relinen kan worden toegepast en welke delen van de riolering moeten worden vervangen. Van groot belang is om dit integraal te plannen met vervanging van wegen. Omdat bij relinen geen gescheiden riolering wordt aangebracht moet extra aandacht worden besteed aan alternatieve oplossingen om regenwater op te vangen. Hier zijn veel mogelijkheden voor, regenwater kan in het maaiveld op natuurlijke wijze worden opgevangen (wadi's), in diverse soorten infiltratieputten en dergelijke. Met een oog op de toekomst en de droogte in de zomer wordt ook gekeken naar ondergrondse opvangbassins. Onze gemeente ligt op een heuvelrug. Vooral in de dorpen Leersum en Amerongen is vanwege de hoogteverschillen de wateroverlast tijden hevige buien dermate ernstig dat relinen niet de beste optie is. In Leersum is al een groot project afgerond waar in een deel van het dorp een gescheiden riolering is aangelegd en diverse maatregelen zijn getroffen voor het afvoeren of opvangen van grote hoeveelheden regenwater. In Amerongen is op dit moment een zelfde project in uitvoering.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan riolering waren in 2020 afgrond 5,5 miljoen euro, bestaand uit 834.000 euro aan apparaatskosten, 2,3 miljoen euro aan kapitaallasten en 2,4 miljoen euro voor regulier onderhoud. Verder is er een bedrag van 6,4 miljoen euro opgenomen aan inkomsten uit rioolheffing. Het investeringsbedrag voor 2020 was 2,5 miljoen euro. Er is een bedrag van 1,8 miljoen euro in de voorziening onderhoud riolering en een bedrag van 125.000 euro in de spaarvoorziening riolering. Er zijn geen reserves.
Gebouwen, waaronder schoolgebouwen
Het beleidskader
De visie op vastgoed is nu bijna volledig ingebed in de organisatie. De benodigde budgetten komen vanaf 2022 in tranches beschikbaar in de begroting. Er is een taakstellende opdracht om in deze raadsperiode voor twee miljoen euro aan vastgoed te verkopen. Ook is er een revolverend fonds gecreëerd om het gemeentelijk vastgoed in 2050 energieneutraal en aardgasvrij te kunnen maken.
Consequenties van het beleidskader
De benodigde budgetten voor onderhoud en verduurzamen komen vanaf 2021 beschikbaar. Het resultaat van de ver- en aankopen van vastgoed bedroeg dit jaar € 2.009.250. Helaas telt dit niet mee voor de taakstellende bezuinigingsopgaaf. De teller daarvoor blijft daarom staan op € 1.346.500.
Realisatie
Jagerspad 4 is verbouwd in verband met het vestigen van een consultatiebureau. En Jagerspad 7 is verbouwd in verband met de komst van De Vuurvogel. Voor de brandweerkazerne Driebergen wordt in overleg met de brandweer een nieuw aanbesteding voorbereid.
Financiën
De werkzaamheden worden binnen de beschikbare financiële middelen ad hoc uitgevoerd en nog niet op structurele basis conform het meerjarenonderhoudsplan.
Buitensportcomplexen
Het beleidskader
De Nota Sport in Beeld is vastgesteld door de Raad op 24 september 2008 en heeft tot doel de beoefening van georganiseerde sport voor inwoners te faciliteren en te stimuleren. In maart 2018 heeft de raad de nota sportaccommodaties 2018-2022 ‘Sport en Ruimte’ vastgesteld. In 2020 is er een capaciteitsonderzoek uitgevoerd om het aantal benodigde velden voor de buitensport in kaart te brengen. Daarnaast is het meerjaren investeringsplan (MIP 2020-2029) voor de buitensportaccommodaties geactualiseerd.
Consequenties van het beleidskader
De afgelopen jaren heeft de gemeente Utrechtse Heuvelrug ingezet op een verzelfstandiging van de buitensportaccommodaties (clubgebouwen en was- en kleedlokalen). Hiertoe is het achterstallig onderhoud weggewerkt en zijn verenigingen gecompenseerd voor de uitgebleven reservering voor vervanging, de bruidsschat. Beheerstichtingen van buitensportverenigingen verkregen voor een symbolisch bedrag het recht van opstal (50 jaar) en werden voor eigen rekening en risico verantwoordelijk voor het onderhoud (volgens NOC*NSF- en NEN-norm). De gemeente blijft eigenaar van sportvelden en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor beheer en onderhoud. De Doornse IJslclub is voor eigen rekening en risico verantwoordelijk voor de exploitatie van de ijsbaan, skeelerbaan, jeu de boulesbaan en atletiekbaan aan de Bloemengaard in Doorn. Met uitzondering van een 60/40 gemeente/ijsclub kostenverdeling voor vervangingsinvestering ligt de volledige onderhoudsverantwoordelijkheid bij de ijsclub. Met vijf van de zes tennisverenigingen zijn begin 2017 de laatste overeenkomsten getekend. Waarmee, met uitzondering van één tennisaccommodatie, alle tennisaccommodaties zijn geprivatiseerd en verantwoordelijkheden ten aanzien van de sportvelden en veldinrichting, helder zijn. In het kader van verduurzaming wordt traditionele veldverlichting vervangen door ledverlichting. De gemeente heeft als beheerder van kunstgrasvelden een zorgplicht, als het gaat om de milieurisico’s die de kunstgrasvelden met zich meebrengen. Om te voorkomen dat schadelijke stoffen (direct) in het milieu terechtkomen, worden kunstgrasvelden de komende jaren voorzien van kantplanken.
Realisatie
De benodigde capaciteit en de investeringen voor de komende jaren zijn inzichtelijk en aan de hand hiervan zal uitvoering worden gegeven aan de verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de gemeente. Hierin zijn de investeringen in kantplanken rondom de kunstgrasvelden meegenomen en in 2021 wordt hiermee een start gemaakt. In 2020 is een gestart gemaakt met het project ledverlichting. Hier zal in 2021 e.v. nadere invulling aan worden gegeven, met als resultaat de vervanging van de veldverlichting op de sportvelden door ledverlichting.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan buitensportaccommodaties waren in 2020 afgerond € 1,7 miljoen, bestaande uit € 170.000 aan apparaatskosten, € 750.000 aan kapitaallasten, € 330.000 voor regulier onderhoud en € 450.000 aan bijdragen sportaccommodaties aan beheerstichtingen. Verder is in 2020 een investeringsbedrag van € 516.200 beschikbaar gesteld voor vervanging van lichtmasten op de sportvelden inclusief armaturen. En een investeringsbedrag van € 41.000 voor de revitalisatie van sportvelden. Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves.
Begraafplaatsen
Het beleidskader
Als gemeente hebben wij het eigendom en beheer van negen - vijf algemene en vier historische - gemeentelijke begraafplaatsen: één in Maarn en in Amerongen, Doorn, Driebergen-Rijsenburg en Leersum elk twee. Op de vier oude begraafplaatsen worden geen nieuwe graven meer uitgegeven en voeren vrijwilligers het onderhoud uit.
Consequenties van het beleidskader
Wij hebben in de afgelopen jaren uitbreidingen van de begraafcapaciteit gerealiseerd op de begraafplaatsen van Leersum en Doorn. Om de bezuiniging (gedeeltelijk) te kunnen halen, hebben we in Doorn een natuurbegraafplaats gerealiseerd.
Realisatie
In 2018 is een nieuwe beheer- en tarievenverordening begraafplaatsen vastgesteld met ingangsdatum 1 januari 2019. Het doel is de dienstverlening te verbreden en hiermee de inkomsten voor dit product te verhogen of in ieder geval op hetzelfde niveau te houden als de afgelopen jaren.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan begraafplaatsen waren in 2020 afgerond 0.8 miljoen euro, bestaand uit 267.000 euro aan apparaatskosten, 83.000 euro aan kapitaallasten en 448.000 euro voor regulier onderhoud. Verder was er een bedrag van 0,9 miljoen euro opgenomen aan inkomsten uit begrafenisrechten. In 2020 is een investeringsbedrag beschikbaar gesteld voor de voorbereiding van de realisatie van natuurgraven op de begraafplaats Doorn. Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves.
Kunstwerken (cultuur)
Het beleidskader
In de Nota cultuur 2011-2013 Participeren en Profileren hebben we ons voorgenomen een beleidsnotitie kunst in de openbare ruimte te schrijven. Deze notitie (Kijk op Kunst) is geschreven, maar is nooit vastgesteld.
Consequenties van het beleidskader
Op dit moment is er geen vastgesteld beleid. Er zijn dan ook geen plannen voor de kunstwerken in onze gemeente.
Realisatie
Er zijn geen activiteiten, omdat er geen middelen beschikbaar zijn. Alleen bij gevaar of na meldingen van vernieling wordt beperkt onderhoud uitgevoerd.
Financiën
Voor dit product is geen exploitatiebudget begroot. Er waren in 2020 ook geen investeringen opgenomen voor kunstwerken. Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves.