Programma's

07. Onderwijs(huisvesting), Jeugdbeleid en Kinderopvang

Wat zijn de ontwikkelingen?

  • Inleiding

Dit programma is gericht op het bieden van voorzieningen aan de jeugd, zodat zij zelfstandig kunnen functioneren in de maatschappij en onze gemeente aantrekkelijk vinden om in te wonen.
Het programma bevat een aantal wettelijke taken ten aanzien van onderwijs en jeugd. Dit programma draagt bij aan de doelen binnen het programma Transformatie van het sociale domein, vooral aan de versterking van preventie en algemene voorzieningen ten behoeve van jeugd (zie programma 5).
Dit programma omvat de volgende deelprogramma’s:
7.1 Onderwijs(huisvesting) en Kinderopvang
7.2 Jeugd, spelen en speelplaatsen


Begin maart 2020 was de Covid-19 pandemie een feit en ontstond een nieuwe werkelijkheid.
De gevolgen hiervan zijn ook zichtbaar in programma 7.  Hieronder staan de resultaten die de gemeente in 2020 heeft bereikt evenals de extra opgaven als gevolg van Covid-19 beschreven.

  • Ontwikkelingen

Jeugdagenda
De gemeente stelde in samenwerking met de Stichting Sociale Dorpsteams de Jeugdagenda voor 2020-2021 op.  Met de Jeugdagenda gaf de gemeente richting aan lopende en enkele nieuwe projecten, waaronder de pilots Praktijkondersteuner Huisarts (POH) Jeugd-GGZ, het bieden van zgn. basishulp, opvoedondersteuning en sociale vaardigheidstraining (SOVA), door de Dorpsteams en het verstevigen van de samenwerking met scholen door de inzet van de schoolconsulenten.

Subsidie Kansrijke Start
De in 2020 ingediende aanvraag voor de subsidie Kansrijke Start staat beschreven in programma 5.

Passend onderwijs
De gemeente voerde een onderzoek uit naar het jeugdhulpgebruik in het basisonderwijs. Uit dit zogenoemde ‘zorgpadenonderzoek’ kwamen een aantal aanbevelingen, zoals de aanpak van thuiszitters. Als pilot voor de regio Zuidoost Utrecht voerde de gemeente de thuiszittersaanpak uit, waarbij professionals van onderwijs, jeugdhulp en gemeente samen onderzochten wat nodig is om te voorkomen dat kinderen/jongeren geen onderwijs krijgen en noodgedwongen thuis blijven.
Verder voerde de gemeente gesprekken met scholen over de afstemming tussen passend onderwijs en jeugdhulp. Ook maakte de gemeente afspraken met de Stichting Sociale Dorpsteams over inzet van consulenten op scholen.
In samenwerking met het onderwijs startte in regionaal verband een onderzoek naar de aansluiting onderwijs-jeugdhulp in de regio Zuidoost Utrecht.

Onderwijsachterstandenbeleid
Medio 2020 legde de gemeente afspraken met de samenwerkingspartners voor voorschoolse- en vroegschoolse educatie, kinderopvang, onderwijs en bibliotheek, vast in een convenant.
Daarnaast startte de gemeente met de implementatie van het in 2019 herijkte onderwijsachterstandenbeleid.

Regionale pilot De Reiskoffer
In september 2020 startte in de gemeente de regionale pilot De Reiskoffer. De Reiskoffer is in de basis een maatjesprogramma om kinderen zelfstandig te leren reizen van hun woonplaats naar school.
De Reiskoffer werft, traint en begeleidt vrijwilligers die samen met de kinderen uit het leerlingenvervoer naar school reizen om zo kinderen te leren zelfstandig met het OV, de fiets of de go-OV app te reizen.
De concrete uitvoering is als gevolg van Covid-19 vertraagd. De pilot loopt tot de zomer 2022.

Herijking Integraal Huisvestingsplan (IHP)
In de eerste helft van 2020 zijn veel overleggen gevoerd met de schoolbesturen. Op verzoek van de schoolbesturen is het concept herijkte onderwijshuisvestingsplan op een aantal punten samen met de gemeente nader uitgewerkt, waardoor besluitvorming in 2021 plaatsvond.

Lopende projecten: Renovatie CBS De Zonheuvel
In mei 2020 is het gerenoveerde gebouw van CBS De Zonheuvel in gebruik genomen. De school is het eerst opgeleverde pilotproject van het Innovatieprogramma Aardgasvrije en Frisse Scholen van het ministerie van BZK. Het gebouw is ook als Bijna EnergieNeutraal gebouw gerealiseerd.
Het gebouw is met inbreng van het ministerie van BZK, het schoolbestuur en de gemeente binnen de beschikbare middelen gerealiseerd.

Tijdelijke uitbreiding Vuurvogel
In de gemeente is een groei van het aantal leerlingen in het basisonderwijs zichtbaar. Vooral in Driebergen-Rijsenburg is het onderwijsaanbod krap. Afgelopen jaar is het onderwijsgebouw op Jagerspad 7 geschikt gemaakt voor het huisvesten van twee afzonderlijke scholen.
Basisschool De Vuurvogel is medio dit jaar gebruik gaan maken van dit gebouw.

Uitvoering speelplaatsenbeleid
De gemeente stelde het speelbeleidsplan Natuurlijk Buitenspelen! 2020 - 2030 vast. Dit plan stimuleert de gezondheid bij de jeugd door bewegen in de buitenruimte meer te faciliteren. De gehele buitenruimte wordt gezien als mogelijke speelplek met meer informele dan formele speelplekken. De gemeente zoekt daarbij samenwerking met woningbouwverenigingen, scholen, sportvereniging en natuurorganisaties. Naast het stimuleren van initiatieven van inwoners en organisaties op het gebied van spelen, worden ideeën op het gebied van spelen zoveel mogelijk samen met bewoners gerealiseerd. Op deze manier probeert de gemeente een speelcultuur te creëren die aansluit bij de behoefte van ouders en kinderen.

Noodopvang kinderopvang en onderwijs
Na de uitbraak van Covid-19 zijn de scholen en kinderopvang gesloten van medio maart tot begin juni. De gemeente kreeg de regierol voor de noodopvang onderwijs en kinderopvang van kinderen met ouders werkzaam in vitale sectoren. Die regierol is uitgevoerd door een operationeel ambtelijk team, waarin ook het sociaal dorpsteam deelnam. Door goede samenwerking en intensief overleg met en door grote inzet van scholen en kinderopvang is de noodopvang in ieder dorp voorzien en goed verlopen. Sinds december is de tweede lockdown van kracht. De regierol ligt deze keer bij scholen en kinderopvang zelf. De gemeente vervult een faciliterende en verbindende rol, waarbij de overlegstructuren van begin maart weer zijn ingezet.

Lasten & baten

Bedragen x € 1.000

Lasten

5.001

3,8 %

Baten

682

0,5 %

Deze pagina is gebouwd op 06/18/2021 17:09:43 met de export van 06/18/2021 17:03:00