Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
Vestigingsplaats: Wijk bij Duurstede
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het uitvoeren van de Archiefwet 1995 (toezicht en advisering door een archivaris) en het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, en Wijk bij Duurstede. Vanaf 1 januari 2020 ook de gemeente Vijfheerenlanden.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging algemeen bestuur: J.E. Waaldijk.
Veranderingen gedurende het begrotingsjaar: in het belang dat de gemeente in de verbonden partij heeft:
- De gemeente Vijfheerenlanden is per 1 januari 2020 toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling.
- De formatie van het RAZU is uitgebreid met 0,5 fte voor een functionaris cultuurhistorie en communicatie. Daarnaast is voor twee jaar 1,0 fte Adviseur Digitale Informatievoorziening (ADI) extra aangetrokken voor de e-depot pilot.
- Structurele en incidentele kosten zijn gestegen door de nieuwe koers voor digitalisering van het beleidsplan: “Vooruit met het verleden”.
Financieel belang: De gemeente draagt financieel bij op basis van inwonersaantal en de omvang van het archief. Voor 2020 had de gemeentelijke bijdrage een omvang van € 200.000
Risico's :
- Het traject rond de aanbesteding en implementatie van een e-depot, vereist toewijzing van mensen en middelen.;
- Definitieve aanstelling 1,0 ADI is afhankelijk van evaluatie pilot e-depot.
Ontwikkelingen :
- Digitalisering en digitale dienstverlening via eigen website en verschillende portals uitbreiden en verbeteren.
- De uitvoering van de pilot e-depot verkent de mogelijkheden van een "common ground" oplossing.
- Voorbereiden op het vertrek van de huidige directeur archivaris in 2021.
- Uitbreiding personele formatie conform vastgesteld beleidsplan.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Veiligheidsregio Utrecht behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van de brandweerzorg, de organisatie van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, de rampenbestrijding en crisisbeheersing (bevolkingszorg), het beheer van de gemeenschappelijke meldkamer, de zorg voor een adequate samenwerking met de politie Utrecht en de meldkamer ambulancezorg, een gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G.F. Naafs (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (portefeuillehouder financiën)Financieel belang: De gemeente draagt financieel bij op basis van een inwonersbijdrage. Voor 2020 had de gemeentelijke bijdrage een omvang van € 3.156.716,-
Risico's: De brandweerposten waar de VRU gebruik van maakt zijn voor het overgrote deel gemeentelijk eigendom. Regionaal is er ingezet op het formuleren van een eenduidig en algemeen toepasbare gebruikersovereenkomst voor deze brandweerposten. Dit regionale format moet in 2021 toegepast worden op alle brandweerposten binnen onze gemeente die gemeentelijk eigendom zijn. De inhoud en uitwerking van deze gebruikersovereenkomsten is vooralsnog onbekend. Het toepassen van de gebruikersovereenkomsten vraagt om specifieke aandacht vanuit de gemeente.
Bovenstaande risico's zijn nog steeds actueel, maar hebben zich in 2020 niet gemanifesteerd.Ontwikkelingen: Het huidige 'Beleidsplan 2020 - 2023' van de VRU is beleidsarm. Hierdoor worden er op kort termijn geen nieuwe ontwikkelingen verwacht. Samen met het Regionaal Crisisplan (beschrijving van de crisisorganisatie) zijn dit de plannen die de VRU verplicht is vast te stellen. De VRU heeft de verplichting dit voor te leggen aan de gemeenteraden van deelnemende gemeenten voor een zienswijze, dit conform de Wet Veiligheidsregio's.
- Gemeenschappelijke regelingen Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het aanbieden van diensten en producten op het terrein van werk, inkomen, sociale werkvoorziening, re-integratie, schuldhulpverlening en overige daarmee verband houdende onderwerpen.
Deelnemende partijen: De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid/ leden van het college aan als lid van het algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: J.E. Waaldijk (lid) en J.C. Broekhuis (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: n.v.t.Financieel belang: De gemeente draagt bij op basis van een deelnemersbijdrage. Voor 2020 bedroeg deze bijdrage € 2.866.067.
Risico's: De regelingen die RDWI uitvoert, hebben hoofdzakelijk een open eind karakter en dit kan leiden tot hogere uitgaven bij een toename van het aantal uitkeringsgerechtigden. Voor uitkeringen op grond van de BUIG geldt dat gemeenten met een tekort een beroep kunnen doen op de Vangnetregeling.
De gevolgen van de coronacrisis kunnen voor een toename van uitkeringsgerechtigden zorgen, dat heeft een kosten opdrijvend en zorgt voor hogere uitgaven. De gemeente wordt vanuit het rijk gecompenseerd voor steunmaatregelen vanuit het Rijk.Ontwikkelingen:
RDWI zet in op een inclusieve samenleving waarbij ze uitgaan van de mogelijkheden van mensen als basis voor verdere stappen. Concreet: een stap verder naar werk, participatie en/of een stabiel inkomen. RDWI doet dat vanuit de wettelijke kaders op het terrein van werk & inkomen (Participatiewet, Wet op gemeentelijke schuldhulpverlening, aanpalende regelingen), in relatie tot het kader van het bredere sociale domein. De RDWI richt zich in 2020 op de implementatie van de nieuwe Wet Inburgering. De wet is uitgesteld tot in ieder geval 1 januari 2022, het implementatieproces krijgt in 2021 verder vorm.
De uitwerking van de solidariteitsafspraken tussen de deelnemende partijen op de risicodeling op het BUIG-budget 2020 zorgt ervoor dat de gemeente in 2020 alleen nog gecompenseerd worden voor ons tekort op het BUIG-budget.
Over 2020 heeft de gemeente een tekort op grond van BUIG onder de eigen risicodrempel van 7,5%. Daarom wordt er in 2020 geen beroep gedaan op de Vangnetuitkering.
Als gevolg van de coronacrisis voert de RDWI in 2020 ook steunmaatregelen uit voor getroffen zelfstandig ondernemers (ZZP-ers). De RDWI heeft delen van zijn bedrijfsvoering aangepast op het uitvoering van deze (tijdelijke) maatregelen.
RDWI is onze partner die de schakel vormt tussen gemeenten, netwerkpartners, inwoners en arbeidsmarkt. De kernwoorden voor de manier waarop RDWI haar opdracht vervult zijn: efficiëntie, effectiviteit en sturend op rendement. In 2020 waren de vastgestelde strategische kaders in 2019 de leidraad voor het gevoerde beleid. - Gemeenschappelijke regelingen Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Een goede basisgezondheid en gelijke kansen op gezondheid voor de inwoners bevorderen, onder meer door preventie.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: J.E. Waaldijk (lid)Financieel belang: De gemeenten dragen bij op basis van afname. De deelnemersbijdrage over het jaar 2020 bedroeg afgerond € 1.661.249.
Risico's:
-De structurele impact van het COVID-19 is lastig in te schatten.
- De ombuigingen bij GGDrU leiden tot steeds krappere financiële marges waardoor het risico bestaat dat op langere termijn een verhoging van de deelnemersbijdrage nodig is.Ontwikkelingen:
COVID-19 confronteerde GGDrU met een ongekende uitdaging. De belangrijkste ontwikkeling was dan ook de inzet in het kader van COVID-19. GGDrU heeft zich enorm ingespannen en werkte met volle kracht om het virus te bestrijden. Vanwege deze opschaling waren veel reguliere taken afgeschaald en werd een deel van de taken vanaf april (tijdelijk) niet uitgevoerd. De bestrijding van het COVID-19 virus had, naast inhoudelijke gevolgen, ook financiële gevolgen voor GGDrU. Afspraken met het Rijk voorzien in vergoeding van kosten en gederfde inkomsten, hetgeen voor gemeenten betekent dat er geen negatief financieel effect is. - Gemeenschappelijke regelingen Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats: Soest
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige en uit een oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde manier sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de Provincie Utrecht. Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de Utrechtse gemeenten ingezameld huishoudelijk afval. Dat wil zeggen het transport, de overslag en de bewerking en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Utrechtse Heuvelrug in het Algemeen Bestuur: J.E. Waaldijk (lid); R. Jorg (plaatsvervanger).
Financieel belang: De deelnemersbijdrage is gebaseerd op de tonnages afval die verwerkt worden. Voor 2020 is de bijdrage aan de AVU € 1.403.000,-.
Risico's: De risico’s bestaan uit de normale bedrijfsrisico’s. Tegenvallers die ontstaan zijn veelal het gevolg van nieuw Rijksbeleid vooral op belastinggebied.
Ontwikkelingen: Als gevolg van de nieuwe afspraken met het Afvalfonds Verpakkingen, is vanaf 1 april 2020 is de verwerking van PMD uit het takenpakket van de AVU gehaald.
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een kwalitatief goede, efficiënte en controleerbare manier uitvoeren van de door de deelnemende gemeenten opgedragen adviserende en uitvoerende taken op het gebied van de omgeving, milieu en duurzaamheid in de ruimste zin. Deze samenwerking levert betere garanties voor de kwaliteit van uitvoering, financiële schaalvoordelen en robuustheid.
Deelnemende partijen: De gemeenten: Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G.F. Naafs (onafhankelijk voorzitter),
R. Jorg (lid) Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (onafhankelijk voorzitter).Financieel belang: Het belang van de gemeente wordt vertaald naar de omvang van taken/uren die de gemeente gegarandeerd afneemt. Aan dit belang zijn ook andere zaken gerelateerd zoals de afrekening bij tekorten of overschotten op deze Gemeenschappelijke Regeling (naar rato van de opdrachtenportefeuille of als het AB anders bepaalt). De gemeente garandeert een jaarlijkse afname van 10.178 uur
Risico's: In 2022 wordt de Omgevingswet ingevoerd. De Omgevingswet heeft gevolgen voor taken, verantwoordelijkheden en rolopvattingen van alle bij de fysieke leefomgeving betrokken partijen. De exacte kosten die de implementatie van de Omgevingswet met zich meebrengt zijn eind 2020 nog niet inzichtelijk te maken. Wel is duidelijk dat met de invoering van de Omgevingswet taken overkomen van het Rijk en de Provincie. Om deze taken door ODRU te kunnen laten uitvoeren, moeten daar ook middelen tegenover staan. Dat is een voorwaarde die wij aan de overdracht van taken stellen.
Een tweede risico is de coronapandemie, die extra kosten met zich meebrengt voor de gemeente. Het is nog onzeker wat het verdere verloop is van de coronapandemie en wat de effecten zijn op de milieutaken, als er versoepelingen worden aangekondigd of als er een volgende coronagolf op ons af komt.Een aantal bijzonderheden in het jaar 2020 zijn hieronder genoemd:
In maart 2020 is stationsgebied Driebergen-Zeist opgeleverd. De nieuwe OV knoop is daarmee een feit. Het stationsgebied omhelst een nieuw busstation, een fietsenstalling voor ruim 3000 fietsen, een P&R voor 600 auto’s en een nieuw station. Een grote verbetering en stimulans ter bevordering van het openbaar vervoer in de regio. Het gebied is omgeven door landgoederen en is om die reden ontworpen en aangelegd in de Engelse landschapstijl. Het nieuw aangelegde gebied heeft daardoor een natuurlijke rustige uitstraling die naadloos opgaat in de omgeving. Door een goede samenwerking met alle ketenpartners waaronder ODRU, is het project binnen de planning en het beschikbare budget afgerond.
In 2020 is een drugslaboratorium in Overberg opgerold. Uit bodemonderzoeken is gebleken dat er zich op dit perceel een bodemverontreiniging bevindt. Vervolgens zijn er voorbereidingen getroffen voor het opstellen van het saneringsonderzoek en het saneringsplan. De ODRU heeft in dit dossier de gemeente geadviseerd.
Met zicht op de Omgevingswet en de veranderende processen rondom vergunningverlening, toezicht en handhaving, is de ODRU (samen met de RUD en de Utrechtse gemeenten) in regionaal verband betrokken bij het ontwikkelen van nieuw uniform beleid voor de basistaken. Deze ontwikkeling zal worden voortgezet in 2021. - Gemeenschappelijke regelingen Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het adequaat kunnen vervullen van de publieke dienstverlening door ondersteuning van een betrouwbare ICT-omgeving. De RID beheert en ondersteunt de ICT-infrastructuur van de deelnemende partijen.
Deelnemende partijen: De gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Soest en Wijk bij Duurstede, evenals de Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn en Heuvelrug in Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: de heer J.E. Waaldijk (lid).
Voorzitter Algemeen Bestuur: de heer G.F. Naafs.Financieel Belang:
Het financieel belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de verbonden partij heeft, is gebaseerd op het inwoneraantal, aantal accounts en de serverruimte die een deelnemende organisatie in gebruik heeft.
In de Kadernota 2020-2023 wordt geschetst hoe de RID zich gaat ontwikkelen als serviceprovider, wat deze nieuwe richting betekent, wat de RID hiermee wil bereiken en wat het de deelnemende partijen oplevert en welke financiële middelen nodig zijn.
In de begroting 2020 is de deelnemersbijdrage geraamd op € 1.751.352,00. De definitieve bijdrage 2020 bedraagt € 1.739.448,12.Risico's:
De RID levert een uniform pakket van producten en diensten aan zijn klantorganisaties. Een risico is dat de RID niet in staat blijkt te zijn om het niveau van dienstverlening, zoals afgesproken en vastgelegd in een DvO, te realiseren. Dit heeft dan directe consequenties voor de kwaliteit van de reguliere dienstverlening.Ontwikkelingen
De doelstelling van het samenwerkingsverband RID is zorg dragen voor een adequate en betrouwbare ICT-omgeving voor de deelnemende organisaties. Door deze samenwerking binnen RID-verband kunnen de deelnemende organisaties de gewenste en noodzakelijke inspanningen delen en de risico’s op het gebied van kwaliteit, kwetsbaarheid en kosten verkleinen.
Om deze doelstelling blijvend te kunnen realiseren blijft de RID doorlopend investeren in de versterking en professionalisering van de RID-organisatie.
Er ontstaat een meer flexibele en servicegerichte leverancier van informatiserings-oplossingen voor de RID- deelnemers. De RID is meer toekomstbestendig, RID-deelnemers worden meer gefaciliteerd in samen delen en ontwikkelen, de RID past het principe van ‘de gebruiker betaalt’ toe en de RID waarborgt continuïteit, kwaliteit en de ontzorging van de individuele deelnemers.
De ontwikkeling van de RID naar Service Provider is verder vorm gegeven door de organisatiewijziging binnen de RID. Helaas is verdere doorontwikkeling (met onder meer een HR21-traject) getemporiseerd. De extra inzet die nodig is door de Corona-crisis maakt het bovendien nagenoeg onmogelijk om ook nog inspanningen te doen voor de organisatieontwikkeling. Een complicatie is dat ook de Regionale IV-organisatie nog volop in ontwikkeling is. In het afgelopen jaar hebben de volgende ontwikkelingen een belangrijke rol gespeeld:Citrix en Corona
Een beveiligingslek in de software van Citrix zorgde in januari wereldwijd voor een korte digitale crisis, waarbij werkomgevingen (gedeeltelijk) werden afgesloten. Deze Citrix-crisis was relatief snel opgelost maar werd opgevolgd door een crisis (Corona) van een veel grotere orde, met enorme impact.Extra inzet door RID
De extra inzet van de RID ten tijde van een crisis is primair gericht op het waarborgen van de noodzakelijke dienstverlening bij de diverse organisaties.Thuis werken leidt tot extra vraag ondersteuning RID
De werkplek van een gemiddelde medewerker is zwaar van kleur verschoten. Van één werkplek op kantoor met af en toe thuiswerken, naar voornamelijk thuiswerken met videobellen op (eigen) mobiele apparaten via Wifi en af en toe op kantoor. De vraag vanuit de organisaties naar RID-ondersteuning is hierdoor sterk toegenomen, zowel kwantitatief (50% meer meldingen) als kwalitatief door de complexiteit en vele varianten in gebruikte (eigen) mobiele apparaten.Versnellen Microsoft365
De veranderde realiteit door het coronavirus, leidde tot het verzoek vanuit de deelnemers aan de RID om in kaart te brengen wat de consequenties van en kosten voor het versneld invoeren van de plusdienst MS365 zouden zijn. Door RID is derhalve in 2020 een businesscase opgesteld die wij als input hebben gebruikt voor het project Goed Verbonden. - Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De BghU verzorgt de uitvoering van de wet Waardering Onroerende Zaken en heft en int belastingen, heffingen en leges namens haar deelnemers. De BghU is een publieke, uitvoerende en dienstverlenende organisatie die op basis van maatschappelijk algemeen aanvaarde bedrijfseconomische principes wordt geleid. Deze gespecialiseerde dienstverlening draagt bij aan een goede verhouding tussen de kwaliteit en de kosten van de dienstverlening.
Deelnemende partijen: De gemeenten Utrecht, De Bilt, Houten, Nieuwegein, Zeist, Bunnik, Lopik, Utrechtse Heuvelrug, Stichtse Vecht en Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente/waterschap wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen Bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen Bestuur: G. Boonzaaijer (lid).Financieel belang: De deelnemersbijdrage wordt bepaald op basis van het aantal op te leggen aanslagregels. Voor 2020 bedraagt deze € 663.000 conform de in de tweede bestuursrapportage 2020 bijgestelde begroting (€ 7.000 neerwaarts).
Risico's: De BghU houdt in haar begroting rekening met een weerstandsvermogen van € 537.000 (eigen vermogen, met inbegrip van 'onvoorzien'), om mogelijke risico’s op te vangen. Uit de conform de risicoparagraaf geïdentificeerde risico’s is een restrisico becijferd van € 450.000 (het nettorisicobedrag vermenigvuldigd met de kans die er bestaat dat het geïdentificeerde risico zich voordoet na het nemen van de geformuleerde beheersmaatregelen). Met het weerstandsvermogen worden de risico's afgedekt.
Ontwikkelingen: De BghU streeft er primair naar de gewenste kwaliteit van dienstverlening voor de deelnemers te verbeteren en te borgen. Dit op onderstaande kernprocessen:
1) databeheer en waardebepaling: bevat de activiteiten inzake het verzamelen, registreren, bewerken en optimaliseren van de basisgegevens ten behoeve van de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken alsmede het bepalen van de WOZ-waarden. Belangrijkste ontwikkeling in dit onderdeel is de aanbesteding van de WOZ- en belastingsoftware en aanpalende software..
2) dienstverlening en invordering; juiste, tijdige en volledige afhandeling van de klantvragen en klantreacties en het tijdig innen van de openstaande saldi. Belangrijkste ontwikkeling meer data gedreven werken waardoor meer dienstverlening op maat mogelijk is en samenwerking met externe partners.
Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie/geliquideerd
- Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie/geliquideerd Gasdistributie Zeist en Omstreken (GZO)
Gasdistributie Zeist en Omstreken (GZO)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het volledig, zowel juridisch als financieel, afhandelen van de in 2001 plaatsgevonden verkoop van de activa van het GZO aan Eneco.
Deelnemende partijen: De gemeenten De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug en Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen Bestuur. Omdat voor de herindeling drie gemeenten deelnamen aan het GZO zijn wij ook met drie bestuurders vertegenwoordigd. Algemeen bestuur: G.F. Naafs (lid), J.C. Broekhuis (lid) en G. Boonzaaijer (lid). Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (lid).
Financieel belang: De afwikkeling vindt plaats binnen het eigen vermogen van de GZO. De gemeente is geen jaarlijkse deelnemersbijdrage meer verschuldigd.
Risico's: Geen.
Ontwikkelingen: De algemene reserve van de GZO wordt nog in stand gehouden als buffer voor de dekking van de jaarlijkse beheerkosten. Zolang de gemeenschappelijke regeling niet is geliquideerd worden de beheerkosten ten laste van de algemene reserve gebracht. Het moment van liquidatie van de GZO wordt in 2021 verwacht in afwachting van de uitspraak van het Hoger Beroep in 2021. Tot die tijd is dit een slapende regeling.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties Bank Nederlandse Gemeenten NV
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Vestigingsplaats: Den Haag
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), opgericht in 1914, is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de bank duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Deelnemende partijen: De bank is een structuurvennootschap. Het Rijk bezit de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van nominaal € 2,50).
Financieel belang: De gemeente ziet het aandelenbezit in BNG als een duurzame belegging. De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 504.000,-. De gemeente bezit 201.669 aandelen met een nominale waarde van € 2,50 per stuk. Normaliter ontvangt de gemeente jaarlijks van BNG dividend. In verband met Covid 19 wilde de Europese Centrale Bank dat banken voldoende buffers zouden aanhouden en is er geen dividend uitgekeerd. Voor 2020 is in de tweede bestuursrapportage 2020 de begrote dividendopbrengst van € 420.480,- afgeraamd. Uiteindelijk zal in 2021 alsnog € 258.000 dividend over 2019 ten gunste van het jaar 2020 worden ontvangen.
Risico's: Het door BNG uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAAvan Moody’s, AAA van Standard & Poor’s en AAA van Fitch. De kredietwaardigheid van de bank wordt dus als zeer hoog gewaardeerd.
Ontwikkelingen: In 2020 heeft BNG Bank haar strategie aangescherpt. Op basis van haar purpose ‘gedreven door maatschappelijke impact’ kiest de bank ervoor om zich exclusief te richten op de publieke sector. Daarbij ligt de focus op vier Sustainable Development Goals (SDG’s) waarmee de bank samen met publieke klanten het verschil wil maken:
- goede gezondheid en welzijn
- kwaliteitsonderwijs
- betaalbare duurzame energie
- duurzame steden en gemeenschappen. - Vennootschappen en coöperaties Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats: Zwolle
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het dragen van medeverantwoordelijkheid voor de gezondheid door het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.
Deelnemende partijen: De gemeenten in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht, Overijssel en een aantal gemeenten in de provincies Drenthe en Noord-Holland.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Vitens NV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten.
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 36.500,-. De gemeente bezit 36.554 aandelen met een nominale waarde van € 1,00 per stuk. Voor 2020 houdt de gemeente geen rekening met een te ontvangen dividend. De in de begroting verwachte dividendopbrengst van € 37.000 is in de tweede bestuursrapportage afgeraamd.
Risico's: Vitens beheerst de risico’s door kennis van de wetgeving te borgen in de organisatie en indien noodzakelijk adequate beheersmaatregelen te treffen.
Ontwikkelingen: Aan de hand van de huidige drinkwaterinfrastructuur en ontwikkelingen die daarop van invloed (kunnen) zijn, heeft Vitens mogelijke toekomstscenario’s geschetst. Oplossingen zijn vertaald in de algemene strategie. Vitens geeft aan dat door de hoge investeringsbehoefte, de lage WACC (vergoeding voor het geïnvesteerde kapitaal) voor de jaren 2020 en 2021vastgesteld op 2,75%, de druk op de solvabiliteit en de bankratio’s (zoals debt ratio) de financiële perspectieven aangepast moeten worden. Vitens verwacht hierdoor over 2019 tot en met 2022 geen dividend uit te keren.
- Vennootschappen en coöperaties Biga BV
Biga BV
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bevorderen, waaronder in het bijzonder mensen met een SW-indicatie (SW = Sociale Werkvoorziening).
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik (3,99%), De Bilt (13,20%), Wijk bij Duurstede (14,88%), Utrechtse Heuvelrug (22,10%) en Zeist (45,83%)
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Biga BV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten. Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het bestuur. Vertegenwoordiging bestuur: J.E. Waaldijk (lid)
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt € 132.600,-. Wij bezitten 2.652 aandelen met een nominale waarde van € 50,00 per stuk.
In maart 2020 is het bedrijf een aantal weken dichtgegaan als gevolg van de coronacrisis. De compensatie vanuit de overheid zorgt voor een positieve financiële afsluiting van 2020.Risico's: Het Rijk heeft besloten om de rijkssubsidie per inwoner met een SW-indicatie te verlagen. Dat betekent dat Biga minder inkomsten heeft. De BV is voor instroom van nieuw personeel afhankelijk van de sociale dienst en de markt (door regelgeving is de SW in 2015 afgesloten voor nieuwe instroom). De huidige medewerkers met SW indicatie worden ouder en verliezen, net als elke ouder wordende werknemer, aan productiviteit. Biga heeft daarom voorstellen gedaan om nieuwe opdrachten en nieuwe instroom van medewerkers te garanderen. In de komende jaren moet blijken of de aanpak succesvol is. De afgelopen jaren, en ook in 2020, heeft Biga ruim voldoende instroom van nieuwe werknemers gegenereerd om de geleidelijke uitstroom van de WSW te compenseren.
Op de huidige arbeidsmarkt, door de corona crisis is het voor mensen met een arbeidsbeperking moeilijk om aan het werk te komen. In 2020 raakte de helft van onze gedetacheerde medewerkers hun werkplek kwijt. Gelukkig heeft Biga deze groep weer een passende plek kunnen bieden en zijn er geen knelpunten ontstaan.Ontwikkelingen: Doelstelling van de Biga is om de samenwerking tussen de vijf gemeenten, RDWI en andere samenwerkingspartners te versterken. Hierdoor kan de uitvoering van de taken voortvloeiend uit de WSW en de Participatiewet efficiënt worden opgepakt in de regio. Biga profileert zich daarbij als een 'Sociale Enterprise' waarbij, voortbordurend op de WSW-populatie, mensen uit nieuwe doelgroepen vanuit de Participatiewet worden aangenomen. Hierdoor wordt een grotere groep mensen aan werk geholpen. Samenwerking met de RDWI is daarbij van groot belang omdat de RDWI de Biga van nieuwe instroom moet voorzien.
- Vennootschappen en coöperaties Lange Dreef CV
Lange Dreef CV
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het realiseren van woningen, openbare ruimte en een natuurontwikkelingsgebied.
Deelnemende partijen: De rechtspersoon is een commanditaire vennootschap waarin drie door gemeente Utrechtse Heuvelrug en de stichting Heuvelrug Wonen opgerichte B.V. ’s hun samenwerking aan de gebiedsontwikkeling Lange Dreef vorm geven. De gemeente neemt voor 50% deel in het exploitatierisico van de Lange Dreef B.V.
Bestuurlijk belang: Wij hebben geen rechtstreeks bestuurlijk belang in de CV Lange Dreef (CV). De wethouder die aangesteld is als bestuurder van de deelnemende Bv’s kan via die weg invloed uitoefenen op de besluitvorming van de CV.
Financieel belang: Deelname Lange Dreef BV: € 9.000,-.
Deelname Utrechtse Heuvelrug Commandiet BV: € 18.000,-.Risico's: De risico’s voor deelname aan de CV liggen bij de deelnemende vennoten, van de drie deelnemende B.V. ’s. Voor eventuele verliezen is een voorziening gevormd.Het saldo van deze voorziening bedraagt per 31 december 2020 € 86.053,-. Op dit moment verwachten wij dat deze voorziening groot genoeg is om eventuele verliezen of te verrekenen kosten (bijv. monumentale bomen) te dekken.
Ontwikkelingen: De voormalige kerkkavel is nog niet volledig ontwikkeld. Hiervoor is er in de loop van 2020 een lening verstrekt aan CV Lange Dreef voor maximaal € 1,8 miljoen. Het verlenen van de vergunning voor het bouwen van 32 woningen en een ruimte voor maatschappelijke voorzieningen wordt pas halverwege 2022 verwacht. Naar verwachting zal het exploitatiegebied eind 2022 worden afgesloten en de taakstellende opbrengsten van € 1,2 miljoen worden verkregen.
Vennootschappen en coöperaties in liquidatie
- Vennootschappen en coöperaties in liquidatie Niet van toepassing
Stichtingen en Verenigingen
- Stichtingen en Verenigingen Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De stichting voert voor onze gemeente de gesprekken met inwoners die zorg of ondersteuning nodig hebben. Zij maken met de inwoner een plan op maat. Hierin staat welk probleem de inwoner ervaart, hoe hij dit op kan lossen en wie of wat hij daarbij nodig heeft. Dit plan kan als aanvraag dienen voor een vorm van zorg of ondersteuning die de gemeente financiert. Naast het voeren van deze gesprekken heeft de stichting ook als opdracht de welzijnsmogelijkheden in de dorpen te stimuleren en het jongerenwerk uit te voeren.
Deelnemende partijen: Gemeente Utrechtse Heuvelrug.
Bestuurlijk belang: Het college functioneert als Raad van Toezicht van de stichting.
Financieel belang: De Stichting Sociaal Dorpsteams ontving voor de uitvoering van de opgedragen transformatie/welzijnstaken taken in 2020 een bijdrage van € 3.855.314.
Risico's: In de statuten van de stichting is opgenomen dat de begroting, tussentijdse rapportages en jaarrekening voor goedkeuring aan ons college moeten worden voorgelegd. Dit maakt het mogelijk om, indien noodzakelijk, tijdig bij te sturen. Met deze werkwijze zijn voldoende maatregelen genomen om de risico’s te beheersen.
Ontwikkelingen: In de overeenkomst ‘Uitvoeringstaken sociale dorpsteams’ is de opdracht vastgelegd die de gemeente aan de stichting verstrekt. Deze overeenkomst wordt jaarlijks gespecificeerd met een concrete opdrachtverstrekking en afspraken over de verantwoording.
Samen met de Stichting Sociale Dorpsteams is gewerkt aan een verdere professionalisering, waarbij er aandacht was voor informatieveiligheid, personeelsbeleid en bedrijfsvoering.
Er heeft een onderzoek plaatsgevonden n.a.v. het besturingsmodel van de Stichting Sociale Dorpsteams.
Stichtingen en Verenigingen in liquidatie
- Stichtingen en Verenigingen in liquidatie Niet van toepassing
Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
- Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen Netwerksamenwerking U 10
Netwerksamenwerking U 10
Vestigingsplaats: n.v.t.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het doel van de samenwerking is het leggen van een fundament onder de samenwerking tussen de deelnemende gemeenten op visievorming, strategievorming en het realiseren van gemeenschappelijke opgaven en belangen die bovenregionale aspecten hebben. De samenwerking heeft betrekking op de ontwikkeling van de economische, ruimtelijke, sociale en duurzame domeinen. Deelnemende gemeenten besluiten gezamenlijk of er binnen de samenwerking beleidsdomeinen kunnen worden toegevoegd.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist.
Aspirant gemeenten zijn de Ronde Venen, Oudewater, Montfoort en Lopik.Bestuurlijk belang: De U10 is geen bestuursorgaan. Alle B&W-leden zijn actief aan verschillende (inhoudelijke) bestuurstafels en het burgemeestersoverleg. De gemeentesecretaris neemt deel aan de netwerkwerkdirectie. Formele besluiten worden er niet genomen. Dit is aan de verschillende colleges en gemeenteraden.
Financieel belang: De bijdrage aan de U10-netwerkorganisatie bedraagt jaarlijks € 58.000,- voor de jaren 2018-2020. In het nieuwe bestuursconvenant, ingegaan in 2020, is afgesproken dat gemeenten € 1,10 per inwoner per jaar bijdragen. De jaarlijkse indexering is 70% loonindex en 30% prijsindex. De bijdrage is gedekt vanuit de verschillende beleidsvelden uit de programmabegroting die bij de U10 deelnemen.
Daarnaast worden incidenteel middelen vanuit opgaven ondergebracht bij de U10. Dit gaat om middelen voor regionale samenwerkingen vanuit het Rijk al dan niet aangevuld met een gemeentelijke bijdrage of om gemeentelijke bijdragen.- RES: rijksbijdrage voor de RES en bijdragen gemeenten, provincie en waterschappen (2,6 miljoen). De bijdrage is gedekt vanuit het beleidsveld milieu/energie.
- REP: bijdragen gemeenten voor de REP. De bijdrage is gedekt vanuit het beleidsveld milieu/energie.
- Wonen: rijksbijdrage woondeal (1 miljoen euro).
- Mobiliteit: bijdragen mobiliteitsconvenant.
Risico's: Risico’s zijn op dit moment nog beperkt. U10 is geen uitvoeringsorgaan met (omvangrijke) budgetten of een uitgebreide ambtelijke organisatie. De grootte van de incidentele budgetten kunnen wel toenemen met de opgaven. De samenwerking vraagt zowel ambtelijk als bestuurlijk inzet. Het risico bestaat dat bij een beperkte betrokkenheid de samenwerking niet oplevert wat de deelnemende partijen ervan verwachten. Dit kan een verminderde commitment van de partners tot gevolg hebben en een verminderde effectiviteit en slagkracht van het netwerk zelf. De uitvoeringsorganisatie is ondergebracht onder de centrumgemeente Utrecht onder verantwoordelijkheid van de directeur U10. De budgettaire verantwoording vindt plaats binnen de centrumgemeente Utrecht. Deelnemende gemeenten staan garant voor schade die voortvloeit uit arbeidsovereenkomsten met betrekking tot de U10-organisatie of handelingen van de directeur en de door of namens de directeur aangewezen medewerkers die ten behoeve van de U10-organisatie werken.
Ontwikkelingen: Het hernieuwde ‘Bestuursconvenant samenwerking U10’ is door de samenwerkende gemeenten vastgesteld. Met het vaststellen van dit convenant heeft de samenwerking een nieuw fundament gelegd voor een samenwerking die meer slagvaardig kan samenwerken. Dit met behoud van de huidige lichtvoetige open netwerksamenwerking. Gemeenteraden en colleges dragen geen bevoegdheden over. In 2020 is onder andere gewerkt aan het opstellen en uitvoeren van een Ruimtelijk Economisch Programma, de woondeal, de regionale energiestrategie en het regionaal mobiliteitskader. Opgaven /uitvoeringsprojecten zijn afzonderlijk ter besluitvorming voorgelegd. Hierbij wordt steeds de bijdrage van en de beoogde opbrengst voor onze gemeente afgewogen.